آموزش تکنیک های رانندگی
آماده کردن دنده خودرو برای حرکت آینهها را نگاه میکنیم و نقاط کور آن را با چرخاندن سر پوشش میدهیم.
پس از روشن کردن موتور نوبت (آ) دوم صکادرات است که این (آ) دو کاره میباشد.
در این حالت با آماده کردن دنده و جاگذاری دنده برای حرکت آینههایی را که تنظیم شده است نگاه میگردد و بایستی برای پوشش دادن نقاط کور آینه سر به سمت حرکت بر گرانده میشود.
[13:58، 2015/7/8] ehsan.a: آینهها را تنظیم میکنیم
آینهها چشمان اضافی راننده میباشد.
۱- آینه وسط: برای تنظیم سر راننده روبه جلو و استایل بدن ثابت است و با گوشه چشم به آینه وسط نگاه کرده و شصت دست راست گوشه سمت راست و زیر آینه قرار میگیرد و دو یا سه انگشت روی سمت راست آینه خوابانده میشود و به گونهایی تنظیم میشود که قالب دور آینه با قالب نوار دور شیشه بزرگ عقب با هم یکی شود.
۲- تنظیم آینه بغل، به گونهای است که بایستی بخش دستگیره در عقب خودرو و یا ۱۰% آینه بدنه و رنگ خودرو را به ما نشان دهد.
[13:59، 2015/7/8] ehsan.a: ترمز دستی را پایین میکشیم
آخرین عملکرد ترمز پایی گرفته میشود و سپس ترمز دستی خوابانده میشود، که با این کار چراغ ترمز دستی نیز که با نشانه (P ) میباشد در پشت آمپر خاموش میگردد و خودرو در آستانه انجام قانون حرکت میباشد.
عملکرد صکادرات قانون پیش از حرکت است که کلیه مراحل آن بایستی انجام گردد.
[13:59، 2015/7/8] ehsan.a: دنده را خلاص کنید
کلاج با پای چپ تا آخر فشار داده میشود و دسته دنده در وسط قرار داده میشود.
برای اطمینان از خلاص بودن آن دسته دنده را به سمت ،در سمت راست فشار میدهیم در آخر سمت راست یک فنر دسته دنده را بر میگرداند.
[13:59، 2015/7/8] ehsan.a: روشن و راهنما
این حرف دو کاربرد دارد ۱- روشن میکنیم ۲- راهنما میزنیم
سوییچ چهار مرحله داردکه به همه آنها روشن کردن گفته میشود.
۱-قفل فرمان: که با علامت Lock روی سوییچ نشان داده شده و برای باز کردن آن کمی فرمان را با دست چپ به سمت خلاصی فرمان می چرخانیم و در وسط خلاصی نگه می داریم و با دست راست کلید را به سمت راست کمی میچرخانیم، تا قفل فرمان باز شود.
۲-برق اولیه: که با علامت ACC روی سوییچ نشان داده شده و با چرخاندن کلید روی ACC بدون روشن کردن خودرو میتوان از نیرو باطری برای روشن کردن دستگاههایی مانند رادیو و … استفاده کرد.
۳-برق ثانویه: که با علامت ON روی سوییچ نشان داده شده و با چرخاندن کلید در این حالت برق به پشت آمپر آمده و نشانههای قرمز رنگ باطری و روغن پشت آمپر روشن میشود و موتور خودرو آماده روشن شدن است و پس از روشن شدن موتور در مرحله چهارم بایستی چراغهای یاد شده خاموش شود.
۴-استارت زدن: که با علامت Start روی سوییچ نشان داده شده و در این بخش یک حالت فنری قرار دارد و پس از چرخاندن کلید به سمت راست و شروع Start همزمان کمی گاز داده میشود ، که پس از روشن شدن موتور بایستی کلید رها گردد.
برای روشن کردن موتور خودرو در زمستان بهتر است کلاج را تا ته فشار دهیم.
ر : راهنما به سمت حرکت مورد نظر زده میشود.
پس از انجام عملکرد ۵ که روشن کردن موتور و راهنما زدن است پیش از اینکه عملکرد ۶ صکادرات انجام گردد بایستی ترمز چک شود.
چک ترمز:
ترمز پایی را سه بار فشار دهید تا ترمز چک شود.
در واقع حرف « ر» دو بعلاوه ۱ میباشد.
[14:00، 2015/7/8] ehsan.a: صندلی را تنظیم کنیم
صندلی از سه بخش قابل تنظیم میباشد: ۱- کفی صندلی ۲- پشتی صندلی ۳- سری صندلی
۱- برای تنظیم کفی صندلی با دست راست بالای فرمان را گرفته وبا دست چپ ضامن کفی صندلی کشیده میشود.
۲- پشتی صندلی به وسیله اهرم با دست چپ بالا میآید و اندازه بهترین پشتی صندلی کمی بیش از ۹۰ درجه است.
۳- پشت سری صندلی بایستی مرکز آن روبروی گوشهای راننده باشد که برای جلوگیری از صدمه به گردن هنگام بروز تصادفات از پشت طراحی شده است.
[14:00، 2015/7/8] ehsan.a: صندلی را تنظیم کنیم
صندلی از سه بخش قابل تنظیم میباشد: ۱- کفی صندلی ۲- پشتی صندلی ۳- سری صندلی
۱- برای تنظیم کفی صندلی با دست راست بالای فرمان را گرفته وبا دست چپ ضامن کفی صندلی کشیده میشود.
۲- پشتی صندلی به وسیله اهرم با دست چپ بالا میآید و اندازه بهترین پشتی صندلی کمی بیش از ۹۰ درجه است.
۳- پشت سری صندلی بایستی مرکز آن روبروی گوشهای راننده باشد که برای جلوگیری از صدمه به گردن هنگام بروز تصادفات از پشت طراحی شده است.
[14:01، 2015/7/8] ehsan.a: صندلی را تنظیم کنیم
صندلی از سه بخش قابل تنظیم میباشد: ۱- کفی صندلی ۲- پشتی صندلی ۳- سری صندلی
۱- برای تنظیم کفی صندلی با دست راست بالای فرمان را گرفته وبا دست چپ ضامن کفی صندلی کشیده میشود.
۲- پشتی صندلی به وسیله اهرم با دست چپ بالا میآید و اندازه بهترین پشتی صندلی کمی بیش از ۹۰ درجه است.
۳- پشت سری صندلی بایستی مرکز آن روبروی گوشهای راننده باشد که برای جلوگیری از صدمه به گردن هنگام بروز تصادفات از پشت طراحی شده است.
[14:01، 2015/7/8] ehsan.a: کمربند ایمنی را می بندیم
با دست راست سگک و قلاب کمربند را گرفته و میکشیم تا تسمه آن هم کشیده شود. دست چپ از داخل تسمه کمربند رد شده تا کمربند از بالای شانه چپ رد شود، سپس آن را درون قفل قرار داده و با فشار لازم قفل کی کنیم.
برای باز کردن کمربند نیز با دست راست ضامن قرمز رنگ قفل کمربند را فشار میدهیم تا قلاب آزاد شود و قلاب را به سمت چپ هدایت میکنیم تا کمربند جمع شود.
[14:01، 2015/7/8] ehsan.a: آشنایی با سیستمها و اهرم های داخلی
۱- آشنایی با سیستم گاز، ترمز، کلاج، ترمزدستی، دنده، فرمان، آینهها و صندلی.
۲- آشنایی با چراغهای نشان دهنده روغن، شارژ باطری، انژکتور، ترمزدستی، کمربندف درها، راهنما، فلاشر و چراغهای روشنایی کوچک و بزرگ.
۳- آشنایی با گیجهای بنزین، آب موتور، دورسنج و کیلومترسنج خودرو.
۴- آشنایی با اهرمها، کلیدهای چراغ، برف پاکن، دسته راهنما، بوق، فلاشر، گرمکن شیشه عقب.
۵- چگونگی عملکرد دستهای چپ و راست، پاهای چپ و راست، سر و گردن و تنه در رابطه با رانندگی و عملکرد چشمها در رانندگی ، پس از آنالیز شدن اطلاعات در مغز و دستورات داده شده به اندامها.
باک بنزین خودرو و پیش از رسیدن گیج به خط قرمز بایستی پر گردد. تا خرابی برای سیستم سوخت رسانی و پمپ بنزین بدلیل امکان گرفتگی آشغال در لولهها و پمپ بنزین پیش نیاید.
برای جلوگیری از خرابی پیش رس در موتور اندازه گاز دادن از حداکثر ۴۰۰۰ دور در دقیقه بیشتر نگردد.
[14:02، 2015/7/8] ehsan.a: آشنایی با سیستمها و اهرم های داخلی
۱- آشنایی با سیستم گاز، ترمز، کلاج، ترمزدستی، دنده، فرمان، آینهها و صندلی.
۲- آشنایی با چراغهای نشان دهنده روغن، شارژ باطری، انژکتور، ترمزدستی، کمربندف درها، راهنما، فلاشر و چراغهای روشنایی کوچک و بزرگ.
۳- آشنایی با گیجهای بنزین، آب موتور، دورسنج و کیلومترسنج خودرو.
۴- آشنایی با اهرمها، کلیدهای چراغ، برف پاکن، دسته راهنما، بوق، فلاشر، گرمکن شیشه عقب.
۵- چگونگی عملکرد دستهای چپ و راست، پاهای چپ و راست، سر و گردن و تنه در رابطه با رانندگی و عملکرد چشمها در رانندگی ، پس از آنالیز شدن اطلاعات در مغز و دستورات داده شده به اندامها.
باک بنزین خودرو و پیش از رسیدن گیج به خط قرمز بایستی پر گردد. تا خرابی برای سیستم سوخت رسانی و پمپ بنزین بدلیل امکان گرفتگی آشغال در لولهها و پمپ بنزین پیش نیاید.
برای جلوگیری از خرابی پیش رس در موتور اندازه گاز دادن از حداکثر ۴۰۰۰ دور در دقیقه بیشتر نگردد.
[14:02، 2015/7/8] ehsan.a: آموزش حرکت با دنده عقب
دنده عقب
پیش از شروع حرکت با دنده عقب بایستی برای تقویت و تسلط فرمان توسط دست چپ به مدت ۱۵ دقیقه دست راست بر روی دسته دنده قرار گرفته و دست چپ به تنهایی کنترل فرمان را عهدهدار گردد.
حرکت در دنده عقب بایستی با مراقبت و کنترل و احتیاط کامل باشد حرکت در دنده عقب جز برای پارک دوبل بر خلاف مقررات میباشد و آن هم به شرط آنکه محل پارک ممنوع نباشد.
صاف بودن فرمان پیش از حرکت با دنده عقب
بدلیل لزوم قرار داشتن دست چپ بر روی مرکز فرمان (ساعت ۱۲) بهتر است پیش از حرکت با دنده عقب فرمان را روبه جلو صاف کنیم و وسط نیم دایره بزرگ فرمان گرفته شود.
روش حرکت به عقب (دنده عقب)
ابتدا راهنمای سمت راست زده میشود و سپس دنده را درون دنده عقب گذارده ، دست راست پشت صندلی شاگرد قرار میگیرد و سر به گونهای به سمت عقب بر میگردد که تمام شیشه عقب و پشت سر خودرو دیده شود.
چگونگی نشستن در حرکت دنده عقب
ابتدا با دست راست کمربند ایمنی را از بغل شانه سمت چپ کشیده و با دست چپ کمربند را از پایین میکشیم تا آزاد شود ، سپس تنه به طرف عقب بر روی باسن چرخانده میشود و دست راست پشت صندلی شاگرد قرار میگیرد.
سرعت حرکت در دنده عقب
سرعت در درنده عقب به اندازهای باید باشد که یکک نفر پیاده بتواند همراه با خودرو حرکت کند.
در حرکت با دنده عقب بایستی نسبت به حرکت دادن فرمان جهت شناسی داشته باشیم. بنای پیدا کردن جهت حرکت چشمان راننده میباشد. هنگامی که سر به عقب برگشته است و روبه عقب حرکت انجام میگردد، مبنای تعیین سمت راست ، چشم راست و مبنای سمت چپ ، چشم چپ است و به هر سمتی که در نظر است رفته شودف فرمان بسیار کم به همان سمت چرخانده میشود.
در حرکت به عقب تا زمانی که خودرو کاملا نایستاده است نباید سر و بدن راننده به سمت جلو برگردانده شود.
حرکت فرمان در دنده عقب
بدلیل سرعت اثرپذیری فرمان در دنده عقب که دو برابر رو به جلو میباشد بایستی تغییر جهت بسیار کم و در حدود ۱۵-۵ دقیقه به چپ یا راست باشد، مگر در جاهایی که نیاز باشد و با سرعت کنترل شده قابل انجام است. مانند دور دو فرمان، پارک دوبل و پارک خودرو در پارکینگ.
چگونگی جابجایی و جهت شناسی فرمان در دنده عقب:
با ۳ حرکت و ۳ زمان اجرای آن ۳ حرکت فرمان شکل میگیرد. دست چپ برای کنترل فرمان همواره بایستی مرکز فرمان یا همان ساعت ۱۲ را در اختیار داشته باشد، مگر در جاهایی که ناچار شویم فرمان بیش از نیم دور چرخانده شود.
شکل گیری فرمان با ۳ حرکت و ۳ زمان اجرا
۱-برای جابهجایی هنگام حرکت در دنده عقب ابتدا فرمان کمی به سمت مورد نظر به اندازه ۱۵-۵ دقیقه چرخانده میشود.
۲-سپس فرمان به سمت مخالف جهت چرخانده شده هر اندازه که لازم باشد برگ
[14:03، 2015/7/8] ehsan.a: آموزش حرکت لاک پشتی ( سانتیمتری )
حرکت لاک پشتی – ( کنترل کلاج ) : حرکت دادن خودرو به صورت سانتی متری که به دقت و کنترل زیادی نیاز دارد حرکت لاک پشتی گفته میشود و در دندههای یک و دنده عقب انجام شدنی است.
اوج کنترل کلاج خودرو زمانی است که شناخت خوبی از کلاج و نقاط آن داشته باشیم.
چگونگی انجام حرکت لاکپشتی ( سانتیمتری ):
۱-هدف از حرکت لاکپشتی به کنترل در آوردن سرعت حرکت خودرو در آغاز حرکت روبه جلو و یا عقب میباشد.
۲-برای انجام کلاج تا نقطه صفر ( پایینترین نقطه ) گرفته شده و دنده خودرو به یک جاگذاری میگردد.
۳-کمی گاز به صورت ثابت داده میشود.
۴-پدال کلاج از نقطه صفر آرام آرام تا نقطه یک حرکت بالا آورده میشود. به گونهای که سرعت حرکت خودرو با سرعت لاکپشتی با هم یکی شود و به صورت سانتیمتر حرکت انجام گردد
۵-هر زمانی که حس شد سرعت خودرو از سرعت لاکپشت بیشتر شده بدون اینکه گاز قطع گردد گلاج دوباره به نقطه صفر پایین برده میشود. پایین بردن کلاج در این حالت خودرو را به وضعیت ایست میبرد.
۶-این شیوه حرکت کردن که با کنترل شدید کلاج همراه است و همواره کلاج در نقطههای صفر و یک جابهجا میشود. باعث حرکت لاکپشتی یا سانتیمتری میگردد، زیرا سرعت خودرو از سرعت لاکپشتی بیشتر نمیشود.
۷-حرکت لاکپشتی بیانگر اوج کنترل کلاج است و در این نوع حرکت با نقطه ۲ و ۳ کلاج هیچ ارتباطی وجود ندارد.
حرکت لاکپشتی در سرازیری
در این نوع حرکت کلاج تا نقطه صفر پایین برده میشود و کنترل کننده سرعت خودرو ترمز میباشد.
حرکت لاکپشتی در دنده عقب
برای حرکت لاکپشتی در دنده عقب بایستی گاز ثابت باشد و کلاج میان نقطه صفر و یک حرکت جابهجا شود، همانند همان حالت روبه جلو میباشد و کنترل خودرو بلا کلاج است.
[14:03، 2015/7/8] ehsan.a: آموزش نیم کلاج یا کلاج درگیر
نیم کلاج تنها هنگام شروع حرکت در سر بالاییها کاربرد دارد و هر زمان که ناچار شویم آغاز حرکت خود را در سر بالایی چه روبه جلو و چه روبه عقب برویم و ترس از برگشتن و پس ردن خودرو داشتیم از روش نیم کلاج یا کلاج درگیر استفاده میکنیم .
نیم کلاج تنها در سر بالایی میباشد در جایی سرازیر است در صورت انجام باعث جهش خودرو میگیردد. بنابراین نیم کلاج در سرازیریها کاربردی ندارد.
نیم کلاج روشی است که میتوان از آن یک جایگزین موقت و مطمئن برای ترمزها در سر بالاییها باشد.
چگونگی انجام نیم کلاج یا کلاج درگیر
پا بر روی ترمز قرار دارد و کلاج خودرو تا انتها گرفته میشود. دسته دنده درون دنده یک ، پاشنه پای چپ چسبیده به کف خودرو و با پنجه یا سینه پا کلاج آرام آرام بالا آورده میشود.
تا جایی که احساس شود صدای موتور خودرو عوض شده است و لرزشی بوجود آمده ( این نقطه از کلاج را نقطه لرزش گویند) کلاج در نقطه لرزش نگه داشته میشود و نبایست بالاتر بیاید. در اینجا کلاج خودرو درگیر شده و ترمز موقت برای چند لحظه درست شده سپس با سرعت عمل خوب پا از روی ترمز برداشته و گاز دا ده میشود.
در مرحله دوم بایستی کلاج به اندازه ۳-۲ میلیمتر بالاتر بیاید تا به نقطه حرکت کلاج خودرو برسد در این نقطه چند ثانیه کلاج نگه داشته میشود تا حرکت خودرو کامل شود سپس کلاج رها میشود.
چکیده آموزش نیم کلاج یا کلاج درگیر:
۱-ترمز فشار داده میشود و از روی آن جدا نمیشود.
۲-کلاج تا انتها گرفته شده و دسته دنده در دنده یک و یا عقب گذاشته میشود.
۳-کلاج آرام آرام بالا میآید تا صدای موتور عوض شده و لرزشی در خودرو ایجاد گردد. ( دور موتور از ۱ به پایین بیاید و به ۵/۰ نزدیک شود. )
۴-کلاج در نقطه لرزش ثابت شده پایینتر و بالاتر نرود چون که نیم کلاج یا کلاج درگیر درست شده است.
۵-با سرعت عمل مناسب گاز ثابت و کمی قویتر از حرکت در کفی داده شود.
۶-پدال کلاج تنها به اندازه۱ تا ۲ میلیمتر بالاتر میآید تا به نقطه حرکت برسد و در نقطه حرکت ثابت باشد.
۷-پس از حدود ۵ متر حرکت در سر بالایی کلاج آرام رها میگردد.
در تمام موارد بالا پاشنه پای راست و چپ چسبیده به کف خودرو میباشد.
[14:04، 2015/7/8] ehsan.a: آموزش پارک دوبل
چگونگی انجام پارک دوبل (قسمت اول)
۱-برای انجام پارک دوبل بایستی از فاصله ۳۰ متری راهنمای سمت راست را زده و با پوشش دادن نقاط کور آینه پس از اطمینان از نبود خطر سرعت خودرو را کم کرده و از فاصله دور در امتداد خودرو مورد نظر قرار گرفته و به فاصله عرضی یک دست به اندازه ۵۰ سانتیمتر کنار خودرو یاد شده به اندازه یک درب موتور جلوتر از آن ایست انجام میگردد، به گونهایی که خودرو صاف ایستاده باشد و پس از صاف بودن خودرو بایستی فرمان خودرو نیز صاف باشد تا در هنگام حرکت به عقب خودرو صاف حرکت کند.
چنانچه فاصله خودرو پارک شده با جدول کم و چسبیده باشد فاصله ایستادن با خودروی کناری هنگام پارک دوبل به اندازه ۷۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود.
قسمت دوم در پارک دوبل (فرمان اول)
پس از اطمینان از روشن بودن راهنمای سمت راست و دقت لازم و مراقبت از ترافیک رو به عقب به صورت لاکپشتی حرکت میگردد.
بهترین زمان برای چرخاندن فرمان به سمت پارک یا راست که به آن فرمان اول گفته میشود زمانی است که پس از دیده شدن انتهای خودرویی که قرار است پشت سر آن پارک گردد را در وسط شیشه ۳ گوش عقب (شیشه لچکی) ببینیم بنابراین فرمان اول در همین زمان ضمن حرکت لاکپشتی رو به عقب کامل به سمت راست چرخانده میشود.
قسمت سوم در پارک دوبل (فرمان دوم)
برای انجام فرمان دوم در پارک دوبل بسته به تسلط راننده به فرمان خودرو چندین روش وجود دارد.
روش شماره یک برای شروع فرمان دوم
کسانی که از دست فرمان کندی برخوردار هستند پس از اینکه انتهای خودروی کناری (سرگلگیر سمت چپ یا چراغ راهنمای سمت چپ) را در داخل شیشه لچکی جلو دیدند آنگاه ایست وسط را انجام میدهند و سپس به صورت لاکپشتی حرکت کرده و همه فرمان را به سمت چپ چرخانده به گونهای که پیش از اینکه سرگلگیر سمت راست خودرو به چراغ راهنمای عقب در سمت چپ خودروی کناری برسد فرمان دوم بایستی به سمت چپ تمام شده باشد و سپس به صورت لاکپشتی جلوی خودرو به داخل پارک هدایت میگردد.
روش شماره دو برای شروع فرمان دوم
این روش پارک دوبل برای کسانی است که از دست فرمان بهتری برای چرخاندن برخوردار هستن و هنگامی است که انتهای خودروی کناری از روبروی دستگیره ثابت (جلوی دستگیره) دیده شد در این فرمان ایست وسط انجام داده میشود و سپس به صورت لاکپشتی رو به عقب حرکت کرده و همه فرمان به سمت چپ چرخانده میشود و پیش از اینکه سرگلگیر سمت راست خودرو به چراغ راهنمای عقب سمت چپ خودروی کناری برسد بایستی فرمان دوم در سمت چپ به آخر رسیده باشد و با حرکت لاکپشتی جلوی خودرو وارد پارک میگردد و وقتی خودرو صاف شد ایست میگردد.
روش شماره سه برای شروع فرمان دوم
در این روش بایستی
[14:04، 2015/7/8] ehsan.a: بخش های تشکیل دهنده کلاج
۱- نقطه صفر : ( پایینترین حد کلاج )
۲- نقطه یک حرکت : ( سرعت سانتیمتری خودرو )
۳- نقطه دو حرکت : ( آغاز یک حرکت عادی )
۴- نقطه سه حرکت : ( بالاترین حد کلاج که رها و آزاد است )
نقطه صفر :
کلاج خودرو تا آخر گرفته میشود و دسته دنده درون دنده یک و یا دنده عقب گذاشته میشود. در نقطه صفر هر جه قدر گاز داده شود خودرو حرکت نمیکند، نقطه صفر کلاج همه خودروها یکسان است.
نقطه یک حرکت :
پس از دنده گذاری و نگداری کلاج در نقطه صفر و کمی گاز دادن ثابت کلاج را به صورت آرام بالا آورده اولین نقطه از کلاج بالا آمده که بین چرخ و موتور بر قرار میگیرد و خودرو حالت حرکت به خود میگیرد و میخواهد به صورت سانتیمتری حرکت کند را نقطه یک حرکت مینامند.
فاصله بین نقطه صفر تا نقطه یک حرکت در همه خودروها یکسان نیست.
اگر فاصله میان نقطه صفر و یک خودرویی زیاد باشد گفته میشود که کلاج این خودرو بالا است.
اگر فاصله میان صفر وتا نقطه حرکت کم باشد گفته میشود کلاج این خودرو و پایین است .
در یک خودرو فاصله میان نقطه صفر تا یک ممکن است ۲ سانتیمتر باشد و در خودرو دیگر ۳ ویا ۴ و بیشتر باشد.
نقطه دوم حرکت:
چنانچه از نقطه یک حرکت به اندازه یک سانتیمتر کلاج بالا آمده شود شتاب خودرو بیشتر میشود و حرکت بصورت نرمال انجام میگیرد.
نقطه سوم حرکت : ( رها شدن کلاج )
چنانچه از نقطه دوم حرکت به اندازه یک سانتیمتر کلاج بالا آورده شود ، شتاب خودرو باز هم بیشتر میشود و کلاج خودرو به بالاترین اندازه خود رسیده و در این حالت کلاج رها شده است که نقطه سوم حرکت یا رها شدن مینامند.
[14:04، 2015/7/8] ehsan.a: بهترین حالت گرفتن فرمان
به دلایل زیر بهترین حالت گرفتن فرمان قرار گرفتن دو دست بر روی فرمان برای کنترل و حرکت در راه مستقیم ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه است.
۱-پس از یک رانندگی طولانی مدت دستها و بازوهای ما کمتر خسته میشوند.
۲-پس از گذشت چند ماه یا سال از رانندگی استایل بدن ما به هم نمیخورد.
۳-رعایت نکردن روش صحیح گرفتن فرمان در سرعتهای بالا سبب عدم کنترل فرمان میگردد.
روش صحیح گرفتن فرمان
با رعایت حالت ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه دست راننده در نیم دایره بالای فرمان قرار میگیرد که بهترین حالت برای گرفتن فرمان در راه مستقیم میباشد.
در گردشها، پیچها ، دور میدان و دور زدن، چون گرداندن فرمان به وسیله هر دو دست با هم امکان پذیر نیست بایستی دستها روی فرمان و در سطح صاف آن که بدون گره است به حالت ضربدری جابجا شده و فرمان چرخانده شود.
بنابراین چون در درون فرمان چند گره اتصال برای دایره وجود دارد چرخاندن فرمان از درون آن بدلیل برخورد دست با این گرهها باعث خطر میگردد
هیچگاه از بخش پایینی فرمان برای کنترل و هدایت خودرو استفاده نشود.
[14:05، 2015/7/8] ehsan.a: بیرون آوردن خودرو از چاله و دست انداز توسط کلاج
برای بیرون آوردن خودرو از چاله و دست انداز ابتدا کلاج را تا ته پایین آورده و دسته دنده را برابر نیاز به حرکت روبه جلو و یا عقب در دنده میگذاریم سپس گاز به صورت ثابت و کمی قوی تر داده میشود و کلاج به یکباره تا نقطه دوم حرکت بالا میآید این کار سبب شتاب گرفتن سریع خودرو و بیرون آمدن از چاله میگردد.
پس ار بیرون اوردن چرخ از چاله گاز قطع میگردد و به سرعت کلاج تا نقطه صفر پایین برده میشود و سپس حرکت خودرو به صورت نرمال انجام میگردد.
نقطه صفر کلاج در همه خودروها یکسان است یعنی پایین ترین جای کلاج را مینامند. ولی اندازه فاصله میان صفر و نقطه یک حرکت در همه خودروها یکسان نیست.
خودرویی که لنت صفحه کلاج آن به صورت کلی دیسک و صفحه کلاج آن نو و یا به تازگی عوض شده دارای کلاجی نرم و شتاب حرکت اولیه بیشتر و فاصله میان نقطه صفر و نقطه یک حرکت آن بسیارکم است که در اصطلاح گویند کلاج خودرو پایین است.
و خودرویی که مدت زیادی دیسک و صفحه کلاج آن عوض نشده باشد فاصله میان نقطه صفر و نقطه یک حرکت آن زیاد است که در اصطلاح گویند کلاج خودرو بالا میباشد.
[14:06، 2015/7/8] ehsan.a: بیرون آوردن خودرو از چاله و دست انداز توسط کلاج
برای بیرون آوردن خودرو از چاله و دست انداز ابتدا کلاج را تا ته پایین آورده و دسته دنده را برابر نیاز به حرکت روبه جلو و یا عقب در دنده میگذاریم سپس گاز به صورت ثابت و کمی قوی تر داده میشود و کلاج به یکباره تا نقطه دوم حرکت بالا میآید این کار سبب شتاب گرفتن سریع خودرو و بیرون آمدن از چاله میگردد.
پس ار بیرون اوردن چرخ از چاله گاز قطع میگردد و به سرعت کلاج تا نقطه صفر پایین برده میشود و سپس حرکت خودرو به صورت نرمال انجام میگردد.
نقطه صفر کلاج در همه خودروها یکسان است یعنی پایین ترین جای کلاج را مینامند. ولی اندازه فاصله میان صفر و نقطه یک حرکت در همه خودروها یکسان نیست.
خودرویی که لنت صفحه کلاج آن به صورت کلی دیسک و صفحه کلاج آن نو و یا به تازگی عوض شده دارای کلاجی نرم و شتاب حرکت اولیه بیشتر و فاصله میان نقطه صفر و نقطه یک حرکت آن بسیارکم است که در اصطلاح گویند کلاج خودرو پایین است.
و خودرویی که مدت زیادی دیسک و صفحه کلاج آن عوض نشده باشد فاصله میان نقطه صفر و نقطه یک حرکت آن زیاد است که در اصطلاح گویند کلاج خودرو بالا میباشد.
[14:07، 2015/7/8] ehsan.a: ترمز گرفتن به موقع و صحیح
کسانی که در هنگام ترمز گرفتن دچار دلهره شده و به جای ترمز ، پدال گاز را فشار میدهند. دو اشکال ریشهایی در عملکرد خود دارند.
۱-جدا کردن پاشنه پا از کف خودرو ، رانندهای که هنگام رانندگی پاشنه پا را از کف خودرو جدا میکند تا ترمز بگیرد ، جای ترمز را گم کرده و به اشتباه پدال گاز را فشار میدهد، در حالی که پاشنه پای راست بایستی چسبیده به کف خودرو باشد و مانند پایه عمل کرده و پدال گاز و یا ترمز فشار داده شود.
۲-دیر اقدام به ترمز گرفتن ، رانندگانی که برای رفع خطر از دور واکنش نشان نمیدهند، زمان را از دست داده و در آخرین لحظه هنگامی که تصادف و برخورد در حال انجام است واکنش نشان میدهند که خیلی دیر شده است و دلهره تمام وجود آنها را در بر میگیرد و به جای ترمز پدال گاز را فشار میدهند.
۳- نیش ترمز : نیش ترمز برای کاهش سرعت انجام میگردد و برای زمانی است که قصد ایست کامل نمیباشد و برای گذر از چراغ زرد چشمک زن و یا رد کردن دست اندازها میباشد.
[14:07، 2015/7/8] ehsan.a: تعویض دنده
برای تعویض دنده کلاج تا ته گرفته میشود و سپس جاگذاری دنده انجام میشود.
[14:08، 2015/7/8] ehsan.a: تمرکز گرفتن فرمان با دست چپ
پیش از اینکه دندهکشی دو به سه و معکوس آن را بیاموزیم ضروری است به مدت نیم ساعت تمرین رانندگی با دست چپ انجام گردد.
روش انجام
دست راست را روی دسته دنده به صورت ثابت باشد و دسته دنده گرفته شود و دست چپ به تنهایی کار کنترل فرمان را انجام دهد.
این روش کار آموزشی است برای دست راست که جای دندهها را یاد میگیرد و دست چپ یا گرفته میگیرد که چگونه فرمان را بدون حضور دست راست کنترل کند.
[14:09، 2015/7/8] ehsan.a: جابهجایی از یک لاین به لاین دیگر
چون جابهجایی از یک لاین به لاین دیگر به صورت یکباره و سریع باعث تصادفات ناگوار میگردد بهترین روش برای جابهجایی حرکت اریب و با زاویه کم با ترتیب زیر میباشد:
۱-ابتدا راهنمای سمت مورد نظر را روشن میگردد.
۲-به آینه آن سمت نگاه کرده و برای پوشش نقاط کور آینه سر راننده به سمت مورد نظر برگردانده میشود.
۳-پس از اطمینان از عدم وجود خطر به صورت اریب و با زاویه کم به سمت لاین مورد نظر تغییر لاین میدهیم.
[14:09، 2015/7/8] ehsan.a: جاهایی که نباید پارک دوبل انجام داد
۱-در بزرگراهها (به دلیل سرعت زیاد خودروهای عبوری در لاین حرکت).
۲-در حریم تقاطعها (۱۵ متر مانده و پس از آنها).
۳-در مکانهایی که تابلو پارک ممنوع و توقف ممنوع نصب شده است.
۴-در ایستگاههای اتوبوس ، تاکسی و … نباید پارک کرده چه برسد به پارک دوبل
۵-در روبروی پل ورودی پارکینگ منازل و ورودی کوچه و خیابان.
۶-در حریم قانونی تابلوهای راهنمایی و رانندگی نباید از پارک دوبل استفاده کنیم (پارک کردن در این مکانها باعث کاهش دید کافی رانندگان وسایل نقلیه عبوری نسبت به تابلوهای یاد شده میگردد.) و دیگر مواردی که برابر قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی ممنوع است.
[14:09، 2015/7/8] ehsan.a: جاهایی که نبایست اقدام به پارک کردن خودرو نمود
۱-هر جا که پارک کردن و توقف کردن خودرو در آن توسط تابلوهایی ممنوع شده باشد.
۲-ایستگاههای اتوبوس ، تاکسی و …
۳-حداقل ۱۵ متر قبل و بعد از تقاطعها که به آن حریم تقاطع گفته میشود .
۴-درون میدانها
۵-روبروی پل منازل و ساختمانها
۶-درون تونلها
۷-روی پلها
۸-روی خطکشی عابرین پیاده
۹-زیر پلها و دیگر مواردی که در ماده ۱۶۳ قانون راهنمایی و رانندگی مشخص گردیده است.
[14:10، 2015/7/8] ehsan.a: جایگیری درست در راه و بین خطوط
به فاصله میان دو خط کشی سفید لاین گفته میشود.
سادهترین راه برای جایگیری درست حرکت منظم در لاین و بین خطوط میباشد.
[14:10، 2015/7/8] ehsan.a: حالت چرخها هنگام پارک کردن خودرو در سرازیری و سربالایی
حالت چرخهای جلو در سرازیری
در سرازیریها بهتر است حالت چرخهای جلو به سمت راست به مت جدول باشد پس از بالا کشیدن ترمز دستی و خاموش کردن خودرو دسته دنده را درون دنده سنگین گذاشته میشود.
حالت چرخهای جلو در سربالایی
در سربالایی که کناره راه جدول ندارد؛ بهتر است حالت چرخها به سمت راست خودرو باشد پس از بالاکشیدن ترمز دستی و خاموش کردن دسته دنده در سنگین قرار داده میشود .
پارک کردن در سربالایی که کناره راه جدول دارد:
بهتر است حالت چرخها به سمت چپ خودرو باشد پس از بالا کشیدن ترمز دستی و خاموش کردن دسته دنده درون دنده سنگین قرار داده میشود.
[14:10، 2015/7/8] ehsan.a: حرکت کردن در میدان
چنانچه میدانها سکودار باشد باید از سمت راست وارد میدان شد و بهتر است پیش از ورود به میدان سرعت را کم کرده و با دنده دو وارد میدان شد و برای خروج از میدان نیز باید پیش از رسیدن به خروجی مورد نظر با روشن کردن راهنمای سمت راست اقدام کرد